Verwijzers

Verwijzers

 

De eerste verwijzers kwamen uit de arbeidsgeneeskunde en de bedrijfsvoering van enkele grote multinationals. Buitensporige toename van het verzuim wegens ziekte bij bedrijfsreorganisaties, door de invoering van nieuwe technieken, meet- en regelapparatuur en logistiek, de computer leidde tot veel vragen in het bedrijfsleven. Angst voor ontslag in de lagere regionen en overbelasting en stress in de hogere regionen, werden op zichzelf weer oorzaken van ziekte. Zo werd aanpassingsproblematiek een belangrijk expertisepunt.

Door uitbreiding van de staf van het expertisecentrum werd kennis toegevoegd op het gebied van onderwijs en oorlogstraumata, waardoor het ABP een belangrijke verwijzer werd, evenals de uitkering- en bemiddelingsinstanties voor diverse wetten ten behoeve van oorlogsslachtoffers zoals de stichting 40-45 en Joods Maatschappelijk Werk. Later is daar ook bij de afwikkeling van schadeclaims ( e.g. de “Enschede ramp”) gebruik van gemaakt.

In geval van geschillen over belastbaarheid wordt de expertise ook gevraagd in de juridische sfeer door de rechtspraak, met name op het gebied van bestuursrecht en arbeidsrecht maar ook wel door de kantonrechter, terwijl ook juristen en P&O functionarissen gebruik kunnen maken van onze diensten en expertise.

Bedrijfsartsen en Arbodiensten
De vraagstellingen liggen hier veelal op het gebied van behoud van arbeidsvermogen, noodzakelijke aanpassingen, evaluatie van bedrijfsongevallen en maatregelen ter verbetering van het arbeidsvermogen en inschatting van ziekte en eventuele therapeutische mogelijkheden. Verder verslavingsproblemen, alcohol, drugs en gokverslaving.
Verzekeringsartsen
De meeste vragen liggen hier op het gebied van de inschatting van arbeidsvermogen, beperkingen en handicaps als ook van de resterende vermogens, steeds tegen de achtergrond van ziekte, gebrek of eventueel opgelopen schade.
Schadeclaims kunnen uiteraard ook in behandeling worden genomen en de mogelijkheden en beperkingen in een expertiserapport vervat. Verder bij schadeclaims het vaststellen van letsel-gerelateerde beperkingen en de mate van invaliditeit.
P & O diensten
Arbeidsconflicten, ziekteverzuim, plichtsverzuim, de achtergrond van agressief gedrag, verslavingsproblematiek, disciplinair gedrag en ook wel incompetentie zijn veel voorkomende vraagstellingen, waarbij expertise gevraagd wordt.

Dit gaat als regel via de Arbodienst voor de volledige rapportage, maar als antwoord op de vraagstelling kan een zakelijk rapport worden afgegeven ten behoeve van personeelsfunctionarissen en juridische diensten.

Rechtspraak
Expertise in de juridische sfeer hebben vaak betrekking op een geschil omtrent arbeidsgeschiktheid. In de medische expertise kan een inschatting worden gemaakt van arbeidsvermogen en beperkingen steeds tegen de achtergrond van diagnostiek. Indien noodzakelijk wordt informatie opgevraagd bij behandelaars.

Verwijzers zijn rechtbanken (bestuursrecht, arbeidsrecht of kanton) maar kunnen ook advocaten zijn. Ongeacht de verwijzer, in de rapportage wordt altijd onafhankelijk advies gegeven.

Individueel
Door individuen kunnen ook expertiserapporten worden aangevraagd. Met name gebeurt dit regelmatig op het gebied van geschillen met een uitkeringsinstantie op het gebied van ziekte of schade, in voorkomende gevallen ook wel als second opinion. Als regel wordt hier aangeraden om primair een verweer voor te leggen aan een eigen specialist, om betrokkene niet op onnodige kosten te jagen.

Onze rapportage zal als regel niet vergoed worden door de ziektekostenverzekeraars. De patiënten die het Expertise Centrum bezoeken zijn meestal uitgenodigd via de Rechtspraak, een Arbodienst of een Uitkeringsinstantie, een verzekeringsmaatschappij of een raadgevende, meestal een advocaat. Wij proberen onze cliënten respectvol te ontvangen, ongedwongen en zo veel mogelijk buiten de conflictsfeer. Wij zullen met hen proberen het conflict of het probleem, waarvan sprake is, te analyseren, naast de gegevens van een eventuele derde partij om ook hun weergave van het probleem zo goed mogelijk onder woorden te brengen in onze rapportage.

Eigenlijk altijd is er voor de afronding de mogelijkheid van inzage, desgewenst en zo mogelijk via email, commentaar kan persoonlijk of telefonisch of ook weer per email verlopen. Als de meningen van de onderzochte, de onderzoeker en een eventuele derde partijniet niet te verenigen zijn, dan zal in het rapport altijd getracht worden deze afzonderlijk weer te geven.

De gestelde diagnose blijft uiteraard de verantwoordelijkheid van de opsteller van het expertiserapport.

 

Comments are closed.